Ga je een helm kopen dan is het verstandig om je er van te voren eens goed in te verdiepen. Elke helm heeft zo zijn voor- en nadelen en daar wil je natuurlijk niet pas achter komen nadat je hem hebt gekocht. In dit artikel geven je informatie over de integraalhelm, de jethelm en de systeemhelm. Zodoende weet je precies welke helm je koopt.
Integraalhelmen
De integraalhelm is wellicht de meeste bekende brommer/scooterhelm die er is. Hij is eenvoudig, is voorzien van een vizier welke omhoog geklapt kan worden en beschikt meestal over ventilatie openingen welke je open en dicht kunt doen. Je hebt de juiste maat in handen wanneer er nagenoeg geen ruimte meer om het hoofd heen is. Omgevingsgeluid wordt goed geïsoleerd waardoor je minder last hebt van de rijwind. Het vizier heeft een praktische functie want die houdt naast de rijwind en regen ook vliegende insecten en zand uit je gezicht en ogen. De integraalhelm is de veiligste helm die je kunt kopen, mits hij voorzien is van een Europees keurmerk. Een nadeel van de integraalhelm is dat het vizier kan beslaan wanneer hij helemaal naar beneden is geklapt. Ga je een integraalhelm kopen, let dan goed op de maat en het keurmerk.
Jethelmen
De jethelm zorgt voor een unieke vrijheidservaring en wordt veel gedragen in combinatie met retro scooters en brommers. De jethelm, ook wel pilotenhelm genoemd, biedt geen bescherming aan de onderkaak zoals een integraalhelm of systeemhelm wel doet. Een vizier is niet altijd aanwezig op een jethelm. Ook is het vizier, indien wel aanwezig, niet altijd af te stellen qua hoogte. Draag je een bril dan biedt de jethelm meer vrijheid. Een nadeel van een jethelm is dat je meer vliegende insecten, zand, regen en wind in je gezicht krijgt. Zeker bij hoge snelheid is dit niet altijd prettig. Ga je een jethelm kopen, let er dan op dat deze goed past en over een keurmerk beschikt.
Systeemhelmen
Een systeemhelm kopen is niet voor iedereen weggelegd omdat deze toch een stuk duurder zijn dan een integraal- of jethelm. Dit komt omdat er een geavanceerdere constructie aanwezig is waarbij de kaakbescherming (kinstuk) omhoog te klappen is. In de basis lijkt de systeemhelm op een integraalhelm maar kun je hem transformeren in een helm die veel weg heeft van een jethelm. Ideaal wanneer je even meer gezichtsvrijheid wilt ervaren. Moet je tanken, betalen, je handschoenen aantrekken, een bril op- of afdoen, je scooter starten of andere zaken uitvoeren, dan vormt een helm op het hoofd soms een belemmering. Deze belemmering is met een systeemhelm dus verleden tijd. Ga je een systeemhelm kopen dan geldt ook hier dat hij goed moet passen en dat een keurmerk sterk wordt aangeraden.
Het E-keurmerk
Bij een scooterhelm zit aan de binnenkant een labeltje of aan de buitenkant een sticker met het E-keurmerk, mits hij natuurlijk voorzien is van een keurmerk. De letter ‘E’ wordt opgevolgd door een cijfer van 1 t/m 11. Het cijfer duidt het land aan waar de helm is onderworpen aan een aantal tests. Duitsland heeft bijvoorbeeld E1, België E6 en Nederland weer E4.
Scooterhelm kopen
Een scooterhelm kun je al voor enkele tientjes kopen maar ook voor vele honderden euro’s. Het verschil is de kwaliteit, opties en veiligheid. Bij de goedkope helmen is de afwerking vaak wat minder en ook zijn er minder opties aanwezig zoals ventilatie openingen, een zonnevizier, een bluetooth kit en noem maar op.
Goedkope scooterhelm
Soms vind je sites op internet met wel erg lage prijzen. Vaak krijg je dan te maken met helmen die niet aan de Nederlandse veiligheidseisen voldoen. Een helm is niet alleen verplicht bij een brommer (45km p/u) maar is ook voor je eigen veiligheid. Als je een helm gaat kopen, let er dan op dat deze wel beschikt over de keurmerken zoals het E-keurmerk.
Ik was nog even aan het twijfelen over welke helm ik moest kopen maar de voordelen zijn me nu wel wat duidelijker geworden. Ik ga zelf een systeemhelm kopen. Hij is niet zo goedkoop als een normale integraalhelm maar biedt wel meer bescherming dan een jethelm. Bovendien kun je hem dan eenvoudig omhoog klappen als je ff anderen dingen doet dan rijden. Verder goed blog!