Elke liefhebber van brommers kent het iconische merk Zündapp dat in de loop der jaren vele bijzondere modellen op de markt heeft gebracht. Hoewel het merk niet meer in handen is van de oorspronkelijke familie, produceert huidige eigenaar Tianjin nog steeds lichte Zündapp motorfietsen.
Korte historie van Zündapp
Onder de naam Zünder-Apparatebau-Gesellschaft mbH werd in 1917 de eerste versie van het merk Zündapp opgericht door Fritz Neumeyer, de gebroeders Thiel en Friedrich Krupp A.G. Al in 1919 leek het sprookje voorbij en stond dit bedrijf op de rand van faillissement. Neumeyer ging alleen verder onder de nieuwe naam Zündapp Gesellschaft für den Bau von Spezialmaschinen m.b.H. Niet bepaalt kort en krachtig. In 1920 besloot hij de focus van het bedrijf ten richten op motorfietsen na een bezoek aan de “Automobil- und Motorradausstellung” van Berlijn.
Zündapp door de jaren heen
De eerste motorfietsen werden gebaseerd op de Britse Levis 211 tweetakt motoren met riemaandrijving en een Druid parallellogram vork. De versie van Zündapp leverder 2,5pk en werd geproduceerd tot 1924.
In 1928 werd de Duitse wet gewijzigd waarmee motoren onder de 200cc belastingvrij werden gesteld, en je kon zonder rijbewijs rijden. Omdat de tweetakt motoren van Zündapp een stuk goedkoper waren dan die van concurrent BMW wonnen ze veel terrein.
Vanaf de jaren dertig deden ook viertakt motoren hun intrede. Zündapp bracht veel nieuwe modellen uit, eerst met onderdelen van andere fabrikanten, later uit eigen fabriek. Bij de nieuwe modellen werd goed gekeken naar het aanbod van BMW.
Zündapp werkte samen met Porsche om een “auto voor het volk” te ontwikkelen maar de prototypes functioneerde niet naar behoren. De overeenkomst kwam tot een einde en NSU nam het project over wat leidde tot de beroemde Volkswagen Kever. Na de Tweede Wereldoorlog zou het tot 1949 duren voordat Zündapp weer nieuwe motoren zou produceren. Toen lag de grootste inkomstenbron in naaimachines, niet in motoren.
Italiaans Ontwerp
In de jaren vijftig probeerde Zündapp samen te werken met de Italiaanse fabrikant Parilla. Toen dat op niets uitliep maakte ze een eigen interpretatie van de Italiaanse elegantie met de Bella R 50. Dit model met bijna 150cc bleek erg populair bij de consument. Na 1964 werden er alleen nog 50cc brommers gebouwd.
In 1962 verscheen de bekende KS 50, waarmee het tijdperk van lichte motoren werd ingeluid. Dit model werd met kleine wijzigingen tot 1984 gebouwd. Na een wijziging in de Duitse wet produceerde Zündapp ook een tijdje 80 cc modellen. In 1984 moest eigenaar, en kleinzoon van de oprichter, Dieter Neumeyer, het bedrijf verkopen. Er werden nog een tijdje brommers gemaakt in Portugal.

Bart van Dijk is de oprichter en drijvende kracht achter Scootersite.nl. Al van jongs af aan is hij gefascineerd door alles wat rijdt, en in het bijzonder door scooters. Met zijn enthousiasme en vakkennis weet hij niet alleen de nieuwste trends en technieken te doorgronden, maar ook op een toegankelijke manier over te brengen. Samen met zijn team, dat gezamenlijk meer dan 25 jaar ervaring in de scooterwereld heeft, zet Bart zich dagelijks in om liefhebbers en beginnende scooterrijders te voorzien van eerlijk, praktisch en deskundig advies. Zijn missie? Mensen inspireren en begeleiden in het ontdekken van het ultieme rijplezier op twee wielen.