Geschiedenis van Kreidler

Kreidler-geschiedenisWeinig brommer merken hebben de rijke historie van Kreidler. Dit Duitse merk bestaat al sinds 1888, en is nog steeds een favoriet bij kenners. Direct na de oprichting van het merk door Anton Kreidler was het een fabriek dat telegraafdraad maakte, elektrische kabel en diverse halffabricaten. Het zou tot 1950 duren tot Kreidler zijn eerste motorfiets produceerde. De bedrijfsnaam is in de loop der tijd ook van naam veranderd, van Kreidler Fahrzeugbau, Stuttgart naar Kreidler-Werke GmbH, Fahrzeugwerke, Stuttgart-Kornwestheim.

De eerste Kreidler modellen

Alle modellen werden uitgerust met een 50cc tweetaktmotor, in de meeste gevallen met een liggende cilinder. De eerste scooter verscheen in 1956. De iconische brommer van Kreidler kwam op de markt in 1957. De Kreidler Florett was eigenlijk een lichte motorfiets. Het succes duurde voort, ook toen de brommer industrie in het slop geraakte. Helaas voor Kreidler werd in 1980 de Duitse wet aangepast waarmee de 50cc klasse werd vervangen door een 80cc klasse. Daarvoor was een rijbewijs verplicht. Lichte motoren verloren ook aan populariteit ten opzichte van zwaardere types. Uiteindelijk moest de Kreidler fabriek zijn deuren sluiten in 1983.

Hulp en liefde uit Nederlandkreidler-florett

Kreidler werd gewaardeerd bij de buren in Nederland. Het succes in de 50cc klasse wegraces kwam deels door de Nederlandse importeur Van Veen, die deze machines ontwikkelde. Jan Huberts behaalde in 1981 het snelheidsrecord op een 50cc brommer met 222 kilometer per uur. Het zou tot 2008 duren voordat dit record verbroken was.

Na het sluiten van de fabriek in 1983 bleek de onovertroffen kwaliteit van de Kreidler machines een groot gemis. De Nederlander John Bos was al sinds jonge leeftijd fan van dit merk en wilde Kreidler een tweede leven schenken. In 1987 begon hij met de levering van originele onderdelen. Dat liep zo goed dat hij in 2009 zelfs overging tot de productie van nieuwe Kreidler brommers in Portugal. Om de kwaliteit te waarborgen, en volledig in lijn te blijven met de originele Duitse brommers, wist Bos de hand te leggen op veel authentieke mallen uit de originele Kreidler fabriek en de diverse toeleveranciers.

Duitse kwaliteit, te bekijken in Friesland

Jelle Hofma heeft sinds enkele jaren een heus Kreidler museum dat op afspraak te bezichtigen is in Jubbega, Friesland. Frank Stegemann richtte in 1999 een virtueel museum online op met een overzicht van alle modellen, inclusief de nieuwe Nederlandse versie.

Kreidler is een brommer merk dat gekoesterd wordt door vele fans, en gelukkig is het nog steeds mogelijk nieuwe onderdelen te bestellen en klassieke Kreidler motoren in ere te herstellen.