Tien feiten over de nieuwe Euro 4 eisen voor scooters

By   februari 23, 2018

De Europese Commissie heeft sinds 1 januari 2018 de nieuwe Euro 4 normering voor scooters ingevoerd. Dit heeft tot gevolg dat er binnen de Europese Unie geen scooters meer mogen worden verkocht die niet aan de nieuwe eisen voldoen. Wat deze eisen exact inhouden, waarom ze worden ingevoerd en wat dit betekend voor zowel consumenten als producenten zetten we in dit blog met behulp van onderstaande tien feiten overzichtelijk voor je op een rijtje.

  1. De uitstoot van verbrandingsmotoren wordt verder aan banden gelegd

In het jaar 1992 werden er binnen de Europese Unie voor het eerst eisen gesteld aan de hoeveelheid uitstoot van schadelijke stoffen door verbrandingsmotoren. Het doel van deze zogenaamde emissie eisen is om de uitstoot van de schadelijke stoffen koolstofmonoxide (CO), koolwaterstof (HC), stikstof (NOx) en fijnstof (PM) te verminderen. Inmiddels zijn er voor auto’s en vrachtwagens al zes versies en met iedere versie van de Euro normeringen worden deze waarden verder aangescherpt, voor scooters zijn we nu dus bij de vierde versie aanbeland.

  1. De Euro 4 eisen zijn bestaan al jaren

De Euro 4 eisen zijn absoluut niet nieuw en zijn voor personenauto’s en vrachtwagens al sinds 2006 van kracht. De impact op het milieu door de uitstoot van scooters vergeleken met die van auto’s en vrachtwagens is een stuk kleiner en om deze reden worden de eisen nu pas voor scooters van kracht.

  1. De luchtkwaliteit wordt hierdoor sterk verbeterd

Een goede luchtkwaliteit is van levensbelang. Iedereen ademt de zuurstof uit de lucht en ook voor de gezondheid van planten en dieren is de luchtkwaliteit van essentieel belang. Wanneer we kijken naar sommige van de grote metropolen in de wereld zien we een situatie die we in Europa moeten zien te voorkomen en dat lijkt aardig goed te lukken. Sinds de invoering van de Europese emissie eisen zijn de waarden van de genoemde schadelijke stoffen gemeten langs snelwegen en in steden namelijk al enorm afgenomen.

  1. Invoering emissie eisen voor langere termijn

Zoals gezegd nemen de limieten voor uitstoot van schadelijke stoffen verder af in deze vierde versie van de Euro eisen, dat is een fundamenteel onderdeel en een logisch gevolg. Wat deze keer nieuw wordt geïntroduceerd is dat de verbrandingsmotoren ook op langere termijn aan de gestelde eisen van de maximale uitstoot moeten kunnen blijven voldoen. Voorheen werd dit namelijk alleen maar getest wanneer de motor nieuw was maar tegenwoordig moet de uitstoot van scooter motoren voor minimaal 11.000 kilometers binnen de limieten blijven. Omdat dit voor consumenten betekend dat het brandstofverbruik blijvend laag is en ook de kwaliteit van de motor op langere termijn goed moet blijven, is dit een uiterst positieve ontwikkeling voor consumenten te noemen.

  1. Afschaffing van de 2-takt verbandingsmotor

Het leveren van nieuwe 2-takt verbrandingsmotoren is met de invoering van de Euro 4 norm per 1 januari 2018 verboden binnen de Europese Unie. Eigenlijk zien we dat dit type motor al een aantal jaren bijna niet meer gemaakt worden en ze verdwijnen dan ook langzaam maar zeker uit het straatbeeld. Tegenwoordig is de nieuwere 4-takt verbrandingsmotor de norm en dat is ook niet gek aangezien dit type zowel zuiniger als krachtiger is. Een 2-takt motor is technisch gezien anders opgebouwd dan een 4-takt motor maar daar zullen we niet te diep op in gaan. Met betrekking tot het milieu is het belangrijkste verschil dat een 2-takt motor olie verbrand. Het heeft namelijk niet de mogelijkheid zichzelf te smeren vanuit de motor zelf en heeft daarom brandstof nodig waaraan olie is toegevoegd. Deze olie wordt vervolgens verbrand in de motor en samen met de uitlaatgassen uitgestoten in het milieu. Dit maak dat dit type motor veel meer schadelijke stoffen uitstoot dan de 4-takt variant.

  1. Amsterdam voert eerste milieuzone voor scooters in

Voor het eerst is er in 2018 een milieuzone voor scooters ingevoerd in Nederland en wel in onze hoofdstad Amsterdam. Het invoeren van deze zone (zie kaart) heeft tot gevolg dat je de zone niet meer mag betreden met een gemotoriseerde tweewieler die ouder is dan het jaar 2011. Dit kun je controleren door op het kentekenbewijs te kijken naar de datum eerste toelating (DET). Staat hier 2010 of ouder? Dan mag je met dit voertuig de milieuzone niet betreden. Of hierbij gebruik wordt gemaakt van een 2-takt of een 4-takt motor is verder niet van belang. Het is mogelijk om ontheffing aan te vragen maar dit proces is erg lastig en kost geld terwijl het een kleine kans van slagen heeft. Op dit moment is er nog sprake van een overgangsperiode maar wie na 1 mei 2018 de milieuzone met een ongeschikt voertuig betreed, loopt het risico op een bekeuring van zestig euro. Momenteel wordt er ook in Rotterdam al over een milieuzone gedebatteerd en het lijkt dan ook een kwestie van tijd te zijn voordat we de zones in meerdere steden in Nederland zullen terugzien.

 

Milieuzone Amsterdam

 

  1. Restvoorraden mogen toch nog worden verkocht

Waar de gevolgen voor het milieu en de consumenten eigenlijk alleen maar positief zijn is de invoering van de nieuwe norm voor fabrikanten eigenlijk alleen maar een doorn in het oog. Ze moeten immers nieuwere en zuinigere motoren ontwikkelen wat uiteraard een behoorlijk kostenplaatje met zich mee brengt. Ondanks dat we kunnen stellen dat de rekening bij de juiste partijen komt te liggen was het toch wel erg streng dat zelfs de restvoorraad van de oudere Euro 3 motoren per 1 januari 2018 niet meer mocht worden verkocht. Vrij recent heeft de Europese Unie dit dan ook teruggedraaid en mogen de restvoorraden onder strikte voorwaarden nog voor korte tijd worden verkocht.

  1. Peugeot gaat van zes naar vier modellen

Met de Citystar, Django, Kisbee, Speedfight, Tweet en Vivacity had Peugeot maar liefst zes modellen voorzien van een Euro 3 motor op de markt. Nu het hele arsenaal moet worden voorzien van een Euro 4 motor heeft het Franse Peugeot besloten om afscheid te nemen van de Citystar en de Vivacity, deze zullen we dus niet meer terugzien met een Euro 4 motor. De andere vier modellen worden wel aangepast zodat ze voldoen aan de nieuwe normering. De vernieuwde Tweet verwachten we in februari 2018 te kunnen verwelkomen en voor de Kisbee en Speedfight is dat een maandje later. Van de Django weten we nog niet precies wanneer die komt maar we kunnen wel alvast verklappen dat er twee nieuwe kleuren zullen worden geïntroduceerd.

  1. Piaggio doet er een schepje bovenop

Van het Italiaanse Piaggio weten we inmiddels dat we wat extra kwaliteit kunnen verwachten. Het siert ze dan ook enorm dat ze het niet alleen laten bij de vereiste nieuwe motor maar de gelegenheid ook meteen aangrijpen om wat verbeteringen door te voeren. Zo worden de Vespa Primavera en de Vespa Sprint beiden voorzien van LED-verlichting aan de voor en achterzijde, een op afstand te openen zadel en de innovatieve Bike Finder functie. De Vespa Primavera krijgt daarnaast ook grotere en lichtere wielen van twaalf inch wat een gunstige invloed moet hebben op het rijcomfort. Je herkent het nieuwe model aan wat kleine aanpassingen aan het chroom op het voorspatbord en aan de voorkant van de scooter.

Sportieve uitvoeringen

Van zowel de Vespa Primavera als de Vespa Sprint is er ook een sportieve variant verkrijgbaar, namelijk de S uitvoering. Beide S modellen worden in 2018 voorzien van een 4.3 inch full colour LCD-dashboard waarop alle nuttige informatie zoals snelheid en benzine peil digitaal wordt weergegeven. Het LCD scherm komt samen met het Piaggio Multimedia Platform (PMP) waarmee er veel nieuwe mogelijkheden ontstaan, helemaal omdat het mogelijk wordt om je smartphone eraan te koppelen.

Qua uiterlijk herken je Primavera Touring 2018 uitvoering aan een mat rode lak en een volledig zwart zadel. De Vespa Sprint S uit 2018 herken je aan rode accenten op zowel de wielen als een rode “stropdas” aan de voorkant van de scooter.

  1. Een driewielige motorscooter mag nog steeds bestuurd worden met rijbewijs B

Op zich staat het los van de nieuwe Euro 4 norm voor scooters maar we vinden het toch de moeite waard om het expliciet te benoemen: Ook in 2018 blijft het voorlopig toegestaan om een driewielige motorscooter te besturen met een rijbewijs B. Vespa speelt hier adequaat op in door nieuwe versies van de Piaggio MP3 motorscooter op de markt te brengen. Ze worden namelijk voorzien van een 4.3 inch LCD scherm, LED-verlichting, een verbeterd zadel en een getint windscherm. Daarnaast wordt er verbeteringen doorgevoerd op het gebied van comfort, vermogen en veiligheid. De MP3 motorscooter is verkrijgbaar in een 350CC en een 500CC uitvoering en de 500CC is tevens in een Business versie te verkrijgen. Een driewielige motorscooter biedt je de uitgelezen mogelijk om, voor een groot deel, te ervaren hoe het is om op een motor te rijden zonder dat je hiervoor direct een ander rijbewijs hoeft te halen. Uiteraard is het wel verplicht om een helm te dragen en is het raadzaam om beschermende kleding aan te schaffen voordat je ermee de weg op gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *