Ebike kopen

Wil je een ebike kopen, dan zijn er een paar zaken waarop je moet letten. De belangrijkste vraag is waar je de ebike voor gaat gebruiken. Zo weet je namelijk welke ebike je moet gaan kopen. Na het lezen van dit artikel zal het je helemaal duidelijk worden welke e-bike / elektrische fiets het beste bij jou past!

 

Transportfiets, toerfiets, of stadsfiets

Je kunt een ebike kopen als toerfiets, stadsfiets, transportfiets, moederfiets, en in nog een paar modellen waaronder een 3-wieler of mountainbike. In principe is dus iedere fiets verkrijgbaar met een elektromotor.

 

Elektrische fiets of E-bike

Er zijn verschillende namen die gebruikt worden voor hetzelfde product. Een e-bike is namelijk hetzelfde als een elektrische fiets, of gemotoriseerde tweewieler. De ‘e’ in e-bike staat voor elektrische en bike voor fiets. Bij een normale ebike stopt de elektrische ondersteuning bij 25 kilometer per uur. Sneller kan maar dan op eigen kracht. Een verzekering of het dragen van een helm is niet verplicht. 

 

Speed pedelecs

Speed pedelecs zijn ook elektrische fietsen maar in tegenstelling tot de normale elektrische fiets gaat de speed pedelec 45 km per uur in plaats van 25 km per uur. Bij een speed pedelec moet je een helm dragen en is een verzekering verplicht. Bij de normale 25km per uur ebike is dat niet verplicht. Om de elektrische fietsen in beweging te krijgen moet je gebruik maken van de trappers. Er is dus geen gashendel aanwezig want dan zou hij onder de scooter-wetgeving vallen.

 

Verschillende soorten motoren

Op een e-bike / elektrische fiets zit een elektromotor. Deze motor zorgt voor de trapondersteuning. De motor kan in het achterwiel zitten, in het voorwiel, maar kan ook verbonden zijn aan de trapas. Een motor in het achterwiel noemt men een achterwielmotor. Een motor in het voorwiel noemt men een voorwielmotor. Een motor die aan de trapas (trappers) verbonden is, noemt men een middenmotor.

 

Motor is bepalend voor de rijervaring

De motor bepaalt het rijgedrag van de elektrische fiets. Met een voorwielmotor kun je ervaren dat de fiets vooruit getrokken wordt, en bij een achterwielmotor heb je meer het gevoel dat je geduwd wordt. De middenmotor geeft de meest natuurlijk fietservaring en is vooral geliefd bij mensen die veel fietsen in een drukke stadsomgeving. De middenmotor maakt het trappen heel licht, maar is tevens ook de duurste variant die je kunt kopen. Alle motoren zorgen ervoor dat je even snel kunt fietsen. De snelheid wordt niet bepaald maar wel de beleving. 

 

Sensoren waarmee de fiets is uitgerust

De sensoren die op de fiets zitten geven aan de motor door hoeveel trapondersteuning er gewenst is. De ene fiets heeft een trapkrachtsensor en de andere een rotatiesensor. De trapkrachtsensor zit aan de trapas vast en meet de kracht die je uitoefent op de pedalen. De rotatiesensor meet of de trapas of een van de wielen in beweging is en activeert de motor daarna pas. De snelheid van de motor wordt geregeld in samenwerking met de sensoren en het gekozen rijprogramma. 

  • Bijna alle ebikes met middenmotor beschikken over een trapkrachtsensor.
  • De meeste ebikes met voor- of achterwielmotor beschikken over een rotatiesensor.

 

Accu, een belangrijke keuze

Een van de belangrijkste onderdelen op een ebike is de accu. De accu bepaalt namelijk hoe lang (hoeveel kilometer) je kunt fietsen met elektrische ondersteuning. Wanneer de accu leeg is krijg geen elektrische ondersteuning meer en zal de fiets zich gedragen als een normale fiets. 

Bij een accu wordt de capaciteit in Volt en Ah of Wh uitgedrukt. Niet iedere fabrikant gebruikt dezelfde eenheden maar ze komen na een simpele rekensom op hetzelfde neer. Een 24 volt accu van 20 Ah levert namelijk 480 Wh. Om achter het Wh (Watt uur) te komen doe je het volt X ampère. 24 volt X 20 Ah = 480 Wh.

Een accu met een grotere capaciteit brengt je dus verder (actieradius). Hoeveel kilometer je er exact mee kunt fietsen verschilt per situatie. Kies je een rijprogramma waarin de ebike een minimale ondersteuning biedt, dan kun je meer kilometers met ondersteuning afleggen dan wanneer je de maximale ondersteuning wenst. Het maakt ook uit of het warm of koud buiten is, of de banden hard of zacht zijn, of je tegenwind hebt of niet, en het totaalgewicht waarmee je de fiets belast. Hierdoor komen de theoretische fabrieksspecificaties niet altijd overeen met de praktijk.

Nu heeft een grote accu met veel capaciteit altijd voordelen, vooral wanneer je de fiets regelmatig gebruikt. De accu heeft namelijk een bepaalde levensduur en deze wordt verkort door het opladen. Gemiddeld kun je een accu 1000x opladen. De capaciteit neemt telkens iets af wat betekent dat je de accu vaker moet gaan opladen omdat hij sneller leeg is. Wanneer je een ebike koopt met een sterke accu, dan hoef je deze sowieso minder op te laden en daardoor doe je nog langer met je accu.

 

Voor plezier of dagelijks gebruik

Ga je de ebike kopen om er zo nu en dan plezier ritjes mee te doen, of ga je hem dagelijks gebruiken voor bijvoorbeeld school of werk? Fiets je er hoogstens 30 kilometer per week mee, dan maakt het een stuk minder uit welke accu je kiest. Hoe vaker je fietst, hoe groter de rol van de capaciteit is. 

Fiets je in een drukke stadsomgeving met veel zijstraatjes, dan is een ebike met middenmotor een must. Dit fietst namelijk rustiger en prettiger. Voor lange rechte stukken voldoen alle 3 de motoren prima. Fiets je graag samen met je partner die ook een elektrische fiets heeft, dan heeft de middenmotor of een fiets met minimaal 8 ondersteuningsstanden de voorkeur.

 

Ebike kopen

Ga je een ebike kopen, beslis dan eerst welk model het moet gaan worden. Wordt het een stadsfiets, toerfiets, moederfiets, of iets anders. Kijk daarna op welke plek de motor zit en waar je persoonlijke voorkeur naar uitgaat. Tot slot kijk je naar de accu. Fiets je vaak of dagelijks, dan wil je het liefst een e-bike kopen met een minimaal 400 Wh accu. Meer is beter want je doet daarmee nog langer met je accu (levensduur). 

 

Leasen maakt het betaalbaarder

Een ebike kopen is niet goedkoop. Voor een goede elektrische fiets betaal je een paar duizend euro. Wanneer je hem least dan betaal je het bedrag in termijnen af en verdeel je de kosten een beetje. Iedere maand betaal je dan een vast bedrag totdat het gehele bedrag is afbetaald. Leasen kost wel iets extra’s want het is een afbetalingsregeling. Hoeveel rente je betaalt hangt weer af van de looptijd. Snel aflossen is dus het goedkoopst.

 

infographic over welke ebike kopen