Vespa scooter

vespa-scooter-logoVespa scooters zijn al generaties lang geliefd bij scooterrijders. Op deze pagina vind je alles over de mooie klassieke Vespa’s en de verschillende modellen.

Historie van de Vespa

Het was Renzo Spolti die in 1946 het allereerste Vespa-model ontwierp. Hij deed dit in opdracht voor de vliegtuigfabriek Piaggio in Italië. Piaggio mocht na de tweede wereldoorlog geen gevechtsvliegtuigen meer bouwen en was dus naarstig op zoek naar een nieuwe bron van inkomsten. Scooters leken een prima uitweg.

De allereerste Vespa werd geïntroduceerd onder de naam Il Paperino, wat Donald Duck betekent.vespa scooter historie

Of het aan de naam lag, of aan het ontwerp: Il Paperino flopte en er werden maar honderd scooters gebouwd. Grote baas Enrico Piaggio was niet tevreden en zette een andere ingenieur aan het werk. Corradino d’Ascanio kreeg de taak om een nieuw model te ontwerpen.

De scooter moest aan een aantal eisen voldoen. Zo moest de motor worden afgedekt en bestuurders beschermen tegen eventueel vuil van de motor. Ook moest de scooter licht in gewicht zijn en een prettige zithouding hebben. Bovenal moest de scooter niet te duur zijn en goed te onderhouden.

De wesp

Corradino d’Ascanio ging aan de slag en kwam al snel met een hele lichte scooter met een slanke taille. Dat viel Enrico Piaggio op en hij gaf de nieuwe scooter de naam ‘Vespa’ mee. Vespa betekent wesp. Piaggio vond de gelijkenis groot: het pittige geluid van de motor in combinatie met een slanke taille.

Vespa: la dolce vita

De Vespa werd al snel een groot succes. In het naoorlogse Italië, was er een grote vraag naar goedkoop transport. Een auto was voor veel Italianen te duur, terwijl een Vespa wél betaalbaar was. Bovendien werd de Vespa erg populair, nadat de scooter een paar keer in films verscheen. Zo reed onder andere Audrey Hepburn op een Vespa rond.

Het duurde niet lang voordat de Vespa symbool stond voor ‘la dolce vita’. En tot op de dag van vandaag is er niets aan dat imago veranderd. Wie een Vespa koopt, doet dat voor het rijcomfort, het prachtige design en de vrijheid die een Vespa biedt.

Verschillende Vespa modellenvespa scooter

Door de jaren heen is de Vespa flink veranderd, maar de filosofie worden gebouwd is nog altijd hetzelfde: scooters van topkwaliteit, met de nieuwste technologie, rijcomfort en een prachtig design. In Nederland zijn verschillende Vespa-modellen verkrijgbaar: de Primavera (en Primavera Touring), de Sprint (en Sprint S), de GTS, de PX en de 946.

Kenmerken voor de Vespa: het klassieke design, overgoten in een modern jasje. Nog steeds hebben de Vespa-modellen een typische jaren ’50 uitstraling, maar wel met modern Italiaans design.

De Vespa Primavera is bijvoorbeeld een model waarin je het typische klassieke design kunt terugvinden. Een elegante scooter met ‘state of the art’ technologie: een dashboard met boardcomputer, LED-achterverlichting en positieverlichting.

Vespa scooter leasen

Een Vespa is een scooter met uitstraling en kwaliteit. Het zijn zonder twijfel een van de meest hoogwaardige scooters die je vandaag kunt kopen. Helaas betaal je voor deze fantastische scooters ook een stevige prijs.

Gelukkig is het mogelijk om toch op een Vespa te rijden, zonder de hoge instapkosten. Sinds een paar jaar is het namelijk mogelijk om een Vespa scooter te leasen. Dat werkt heel simpel: je sluit een leasecontract af en betaalt vervolgens maandelijks een bedrag. Aan het einde van de looptijd kan je altijd nog besluiten om de Vespa te kopen. Dit gebeurt dan aan de hand van de berekende restwaarde.

Wil je liever een Vespa die echt van jou is? Kijk dan eens online. Want op het internet is het mogelijk om direct een Vespa te kopen. En dat vaak goedkoper dan bij een fysieke scooterboer. Zo kun je rustig de verschillende modellen vergelijken en accessoires uitkiezen om jouw Vespa helemaal te personaliseren.

Als je de Vespa scooter online koopt, hoef je trouwens de deur niet meer uit. Een scooter kan namelijk gewoon aan huis worden bezorgd!

One Comment on “Vespa scooter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *